Do jednych z najważniejszych części stosowanych w wielu maszynach i układach należą łożyska. Montuje się je m.in. w samochodach i bez nich pojazdy właściwie nie byłyby w stanie prawidłowo się poruszać. Łożyska umożliwiają bowiem przenoszenie obciążeń osiowych i obrót wybranych elementów. Co ważne, łożyska dzielą się na co najmniej kilka rodzajów, a każdy z nich posiada pewne niepowtarzalne cechy. Ze względu na zróżnicowanie łożysk istnieje potrzeba ich odpowiedniego dobierania do konkretnych układów i konstrukcji. Jakie rodzaje łożysk są dziś wykorzystywane i czym się charakteryzują?
Łożyska dzielą się na dwie podstawowe grupy: łożyska ślizgowe oraz toczne. W łożyskach ślizgowych oś i łożysko poruszają się w przeciwnych kierunkach na powierzchni ślizgowej, natomiast w tocznych występują dwa elementy, które poruszają się względem siebie. Są to pierścień wewnętrzny i zewnętrzny. Łożyska z tych grup mają więc inną budowę, a ponadto można wyróżnić ich typy. Łożyska ślizgowe to łożyska suche, powietrzne i olejowe. Do tocznych zaliczają się przede wszystkim zwykłe łożyska kulkowe, ale też m.in. łożyska igiełkowe czy stożkowe. Warto pochylić się również nad łożyskiem jednokierunkowym, które jest stosowane po to, aby w przypadku zatrzymania silnika nie nastąpiło zatrzymanie wirnika. Jeśli chodzi o dobór łożysk do konkretnych zastosowań, to zależy on chociażby od tego, jaki ruch chce się osiągnąć, a także jak duże obciążenia mają być przenoszone. Poza tym istotny jest rozmiar samego łożyska, ponieważ poszczególne rodzaje mogą być różnej wielkości.