Technika i auto-moto 

Źródła wibracji w samochodach osobowych

Każdy z nas lubi komfortową jazdę. Niestety drogi w Polsce nie są jeszcze na tyle dobre, byśmy mogli cieszyć się nią bez posiadania porządnego zawieszenia. Inaczej różne drgania i wibracje, które pochodzą z przejeżdżania po dziurach i nierównościach, będą przenoszone do kabiny. W tym artykule sprawdzamy, w jaki sposób zawieszenie tłumi te niepożądane zjawiska. Dowiemy się także o najnowszych rozwiązaniach w tej dziedzinie.

Jak działają sprężyny i amortyzatory?

Gdy przejeżdżamy przez wybój na drodze, bądź koło wpadnie w dziurę, odpowiednie podzespoły zaczynają działać. Na początku dochodzi do ugięcia lub rozprężenia sprężyny, dzięki czemu ruch wykonuje samo koło, a nie całe nadwozie. Po powrocie na równą nawierzchnię do gry wchodzi amortyzator, którego zadaniem jest ograniczenie ruchomości sprężyny oraz ustabilizowanie zawieszenia. Dzięki temu pojazd nie buja się jeszcze długo po minięciu niedoskonałości drogi. Aby jeszcze polepszyć ten efekt, coraz częściej wybiera się pojazdy, korzystające z atutów amortyzatora pneumatycznego Audi A6 C6 znane jest ze świetnego prowadzenia oraz tłumienia nierówności właśnie z powodu zastosowania tego rozwiązania.

Wykorzystanie sprężonego powietrza

W autach ciężarowych i autobusach już od wielu lat stosuje się zawieszenia całkowicie pneumatyczne. Nie znajdziemy tam sprężyn czy amortyzatorów, ponieważ ich rolę pełnią specjalne poduszki, do których pompowane jest sprężone powietrze pod dużym ciśnieniem. Ten układ zaczęto stosować również w autach osobowych, ponieważ producenci szybko doszli do wniosku, że zastosowanie poduszki pneumatycznej zawieszenia lepiej łagodzić będzie wibracje spowodowane przez nierówności niż podzespoły tradycyjnego systemu.

Powiązane posty

Zostaw Komentarz

jeden × 1 =