Amortyzatory to elementy które odpowiadają za komfort jazdy, a w znacznym stopniu również za bezpieczeństwo. Od nich w dużej mierze zależy bowiem przyczepność kół, a tym samym możliwość bardziej sprawnego panowania kierowcy nad pojazdem. Dlatego też nie ma wątpliwości, że powinny one być w pełni sprawne, a ich najmniejsze uszkodzenia i awarie powinny być natychmiastowo eliminowane. Najpierw trzeba jednak wiedzieć na co zwrócić uwagę, by stwierdzić, że dany amortyzator jest zepsuty i nadaje się do wymiany.
Podstawą do stwierdzenia czy amortyzator nadaje się do wymiany jest czas jego eksploatacji. Stopniowo tracą one swoje pozytywne właściwości i fabryczną sprawność. Przyjmuje się, że żywotność tych detali może sięgać granicy 100 tys. kilometrów. Jeżeli jednak nawierzchnia jest wymagająca, to wówczas może ona spaść do 60-80 tys. O stanie amortyzatora trzeba jednak mieć w miarę bieżące informacje i dlatego należy poddawać go kontroli dość często, przynajmniej co kilkanaście tysięcy przejechanych kilometrów. Zazwyczaj dobra ku temu okazją są generalne przeglądy techniczne.
Są jednak pewne aspekty, poprzez które możliwe jest stwierdzenie sprawności, bądź niesprawności amortyzatorów, podczas samego używania samochodu. Na ich uszkodzenie mogą wskazywać chociażby wydłużona droga hamowania, kłopoty z utrzymaniem oczekiwanego kierunku jazdy, nierównomierne zużywanie się opon, czy też silne przechylanie się pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Jeżeli w samochodzie zamontowane są amortyzatory z regulacją, to może się okazać, że problemem jest ich złe dostrojenie.