Przekroczenie granic państw członkowskich wiąże się ze spełnieniem szeregu zmiennych i zależących od porządku prawnego kraju docelowego procedur. Przepisy te tworzone są w celu ochrony rynku wewnętrznego, i jak wielu innych obszarów ważnych dla społeczeństwa oraz państwa. Jednym z tych obszarów jest ochrona środowiska naturalnego. Transport międzynarodowy może w znaczący sposób zakłócić funkcjonowanie nieco bardziej oddalonych ekosystemów. Dzieje się tak, gdyż na przewożonym towarze czasami bytują bakterie czy niepożądane gatunki, które następnie w niekontrolowany sposób mnożą się w nowym miejscu i zaburzają jego równowagę naturalną.
Wiele towarów transportowanych jest w drewnianych skrzyniach i na drewnianych podstawach. Drewno, jakkolwiek przyjazne dla środowiska, może być miejscem egzystowania patogenów, grzybów i niewielkich owadów, które mogą wywołać wiele spustoszenia w zupełnie innym, nieodpornym na nie środowisku. Wiele krajów, w tym sama Unia Europejska, wymaga więc, by drewniane elementy transportowe były poddawane obróbce sanitarnej. Polega ona na pozostawieniu ich w temperaturze 56 stopni przez przynajmniej 30 minut. Otrzymane w wyniku tego procesu palety fumigowane są dopuszczone do użytku w państwach, które przyjęły normę IPPC. Obecność jej znaku na drewnianych elementach oznacza, że nie stanowią one zagrożenia dla rodzimych gatunków. Brak tego oznaczenia może doprowadzić do nie wpuszczenia towaru na terytorium takich krajów jak Szwajcaria czy Argentyna.