Skrót ABS pochodzi z języka niemieckiego (Antiblockiersystem) i oznacza element układu hamulcowego w pojeździe, którego zadaniem jest przede wszystkim zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania. Główne części tego systemu to czujniki prędkości obrotowej kół, a także modulatory ciśnienia i specjalny sterownik analizujący różne sygnały dochodzące z sensorów. Na podstawie owych sygnałów są wprowadzane wszelkie modyfikacje siły hamowania. W internecie można bez problemu znaleźć czujniki ABS np. do aut marki Mercedes Benz na https://getparts.pl/marki/mercedes-benz.
ABS działa w taki sposób, że w momencie hamowania z koła dochodzi do sterownika sygnał oznaczający, że jego prędkość obrotowa uległa znacznemu zmniejszeniu, co może świadczyć o poślizgu. W następstwie tego omawiany system redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym dla danego koła. Kiedy ponownie zaczyna się ono obracać z odpowiednią prędkością, wówczas siła hamowania jest stopniowo zwiększana. Opisany proces odbywa się niezwykle szybko i pulsacyjnie, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie poślizgu na bezpiecznym poziomie między 10 a 30%.
Istnieją zatem trzy główne cele działania ABS-u – utrzymanie kierowalności samochodu, nie dopuszczenie do utraty jego stabilności w trakcie hamowania, a także znaczne skrócenie drogi hamowania. Największe znaczenie mają te dwa pierwsze zadania. Dodajmy, że uruchomienie systemu ABS w momencie silnego i nagłego hamowania jest wyraźnie odczuwalne przez osobę prowadzącą auto w postaci drgań na pedale hamulca. Można wtedy usłyszeć specyficzny dźwięk, który brzmi podobnie do tarcia twardym obiektem o chropowatą powierzchnię. Czujniki ABS dla aut marki Toyota, znajdziemy bez trudu w internecie na https://getparts.pl/marki/toyota.